![]() |
![]() |
MAZURKA Båttyp: SK75 Konstruktör: Albert Anderson Varv: Lövholmsvarvet Byggnadsår: 1906 Ort: Stockholm Deplacement: 7 ton Löa: 13,58 m Bredd: 2,92 m Vattenlinjelängd: 9,0 m Djupgående: 1,95 m Material i skrov: Mahogny Däck: Oregon pine Segelyta (stor+fock): 75 m2 Riggtyp: Bermuda Tecken i seglet: 75, S 26 Sommarhamn: Mariefred Vinterplats: Mariefred Ägare: Urban Klang & My Lejerstedt Historik I Kryssare och Kappseglare av Hans Wahrolén står följande att läsa om Mazurka: Mazurka är omsorgsfullt byggd (hon finns alltså kvar) och den ursprungliga ägaren, Holtermann, nöjde sig säkert inte med mindre. Han var en central gestalt i då tidens KSSS och förvärvade smeknamnet Pjoltermann. Däremot tycks Anderson inte ha lyckats helt med konstruktionen. Båten tycks ha varit tänkt att få mätetalet 4,9 eller 5,0 enligt kubregeln, varigenom Mazurka skulle höra till de största kryssarna i klass IV. Men med sin dåvarande flytlinje om 8,29 m och 79,69 m2 segel i gaffelriggen blev mätetalet strax över 5, vilket placerade Mazurka i klass III. Hon hade där att tävla mot båtar med mätetal ända upp till 10, vilket ungefär motsvarar en SK120. Mazurka syntes inte heller på kappseglingsbanan och efter några år riggades hon upp till 84 m2. Mazurka står i boken upptagen under SK95:or.Mycket mer vet vi tyvärr inte om Mazurkas tidiga historia, men till hösten skall Sjöhistoriskas bibliotek och arkiv undersökas. Denna ägarlängd följde med när vi köpte Mazurka. Den stämmer inte helt med ägarlängden i Kryssare och Kappseglare men är mer komplett. Ägarlängd för SK 75 S26 Mazurka (Årtal, Ägare, Plats, Namn): 1906-1910, Kab. kammarherre Oscar Holtermann, Stockholm, Mazurka 1910-1927, Med. doktor E. Bovin, Stockholm, Mazurka 1927-1946, Ingeniör Hjalmar Cederström, Stockholm, Mazurka 1946-1950, ? 1950-1955, Wallenborg, Mazurka 1955-1964, C.O. Orenfors, Stockholm, Mazurka 1964-1968, M. Gauman, Stockholm, Mazurka 1968-1973, Hellman / L. Mogren, Stockholm, Mazurka 1973, Franzén, Södertälje, Mazurka 1973-1979, Konsortium Dougald Mac Fie, Stockholm, Mazurka 1979-2000, Bo & Claes Eriksson m.fl., Västerås, Mazurka 2000-2001, Urban Klang & My Lejerstedt, Stockholm, Mazurka 2001-, Urban Klang & My Lejerstedt, Mariefred, Mazurka 70, 80 och 90 talet Efter ett The Scandal Beauty Trophy Race på 70 talet lämnades Mazurka vid Stadshuskajen (Riddarholmskajen?). Ägarna missförstod varandra när det gällde vem som skulle titta till henne. Hur länge hon låg och högg fören i kajen vet ingen, men den vackra snidade fören förstördes och byttes mot en enklare dito. Vintern 99/00 När vi köpte Mazurka, vintern 99/00, hade hon legat på land sedan 1989. Hon låg väl täckt och hade klarat åren på land bra.Det hade påbörjats ett byte av fem bord i valvet föröver. Vinter 2000-2001 Thomas Larsson, Harry Johans m.fl. bytte kölplanka, roderstäv, några bottenstockar, sambord, x meter bordläggning, monterade en inombordare m.m. Sommaren 2001 Efter den omfattande renoveringen och montering av inombordare har vi en på ett helt annat sätt användbar båt. Sommaren var härlig trots avsaknaden av långseglatser. Vi träffade flera tidigare ägare och seglare av Mazurka. De berättade mer om hennes tidigare öden och äventyr. Vi fick även låna kort av bl.a. Dougald Mac Fie, tack ! Vinter 2001-2002 Bättre ytbehandling av det nya trät och arbeta med inredningen + det vanliga |
|